måndag 9 december 2013

Letar...

Nu gäller det mer än någonsin att hitta bra saker som händer... igår em var alla tre barnen ute och lekte i snön tillsammans. Det värmer i hjärtat att se dem ha roligt ihop. Imorse låg jag ihoptryckt mellan Alice och Bastian. Passade på att mysa en stund då.

torsdag 21 november 2013

Besök i Rottne

Har ju bestämt mig för att jag bara ska skriva om det som är positivt här. Helgens besök hos Carolina och Jesper var faktiskt det, trots all ilska och sorg. Det känns bra att kunna hjälpa till även om det bara är lite. Det var skönt att se barnen och att Alice lekte så lätt och bra med både Måns och Ebba. Att få lära känna Saga lite var supermysigt.

lördag 2 november 2013

Lastbil

Idag har jag åkt lastbil t.o.r Fiskebäckskil. På hemvägen stod vår båtkärra på flaket. När jag kom hem hade Bastian också kommit med Göran och Marita. Kul!

söndag 27 oktober 2013

Sjösa

I helgen har vi varit i Sjösa hos Göran och Marita. Oscar och Annika var också där. Det har varit en bra helg. I lördags förmiddag åkte Annika och jag in till Nyköping. Handlade kläder och lite annat smått och gott. Daniel och Oscar hjälpte Göran med lite olika saker. Barnen har lekt hela helgen och hållit sams. En del spel hann vi också med. Nu är vi på väg hem, men Bastian har vi lämnat kvar. Han ska vara hos farfar på lovet tillsammans med Pontus och Rasmus.

lördag 12 oktober 2013

Mat

Mat som är så gott och mat som är roligt att laga, hur kan det samtidigt vara dagens ångest? Jag har inte något svar men känslan när man öppnar kylskåpet och inte ser något som på minsta sätt inbjuder till en god middag, den känslan slipper jag snart. From nästa vecka har vi nämligen beställt en sk. matkasse. Fem middagar planerade åt mig med ingredienser som behövs och dessutom recept. Tänk att det kan göra människan lycklig...

onsdag 25 september 2013

Igång igen

Idag har jag tränat med orkestern i två timmar. Som vanligt är det rep. på onsdagar. Dessa timmar är sköna som avkoppling för jag måste fokusera på noterna. Kan alltså inte tänka på annat...

fredag 20 september 2013

20 september

Nu sitter vi i båten och spelar kort. Vi har plockat iordning på mat och övrig packning. Vi har det jättemysigt just nu, säger Alice. Hilma ser fram emot slussningen imorgon.

måndag 16 september 2013

Segelhelg

Vi har seglat från Lysekil till Trollhättan nu i helgen. Göran och Marita höll oss sällskap. På lördagen var det fin segling. Vi sov mitt i centrala Göteborg, Lilla Bommens gästhamn. Igår körde vi Göta älv upp till Trollhättan. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss för vi hann inte med slussarna i Trollhättan. De stänger kl 19.00. Nu ligger Ramunda och väntar på oss till nästa helg. Två långa dagar på sjön är till ända. Nu ser jag fram emot nästa helg när Alice och Hilma ska följa med på båten.

De här godingarna sa vi godnatt till på fredagkväll.

Den här grynnan var väl utmärkt.

Jag står i fören när vi närmar oss Göteborg.

Längst ut i Lilla Bommens gästhamn låg vi. Det tog ett tag innan jag förstod att strålkastaren från operahuset inte var på vår båt, utan på Evert Taube.
Lämnar Göteborg på söndag morgon.
Göran och Marita.
Soluppgång
Skulle kunna vara Grundsund.
I slussen i Lilla Edet.
Frusen och trött sista biten till Trollhättan.

söndag 8 september 2013

Gäster!

I helgen har vi haft besök av Oscar och Annika med barn, Birgitta, Göran och Marita med Ella. Vi var nere på stan och tittade. Det var Speed Art Design i Mariestad denna helgen så det var massor av folk ute. Vi träffade Bubben och Gittan. Roligt! Sen fortsatte vi till Johannesbergsparken där vi åt lunch. Därefter gick vi till GalleriP där Jane visade oss den nya utställningen. Väl hemma fikade vi. Efter en stunds avkoppling började vi med maten och hade klädstafett. Sen åt och umgicks vi hela kvällen. Idag har vi varit några timmar ute på Ekudden där några badade. Vi grillade korv. Sen åkte vi hem för att än en gång fika. Efter det var det dags för de andra att åka hem. Nu ligger vi i soffan och ser på film. Trötta men glada.

lördag 31 augusti 2013

Lyse över da'n.

Idag har varit en bra dag. Bastian är på Liseberg med Rasmus och har det kul. Daniel, tjejerna och jag är på väg hem från Lyse nu. Vi var tvungna att flytta båten till en annan brygga så då passade vi på att segla några timmar. Vi fick sällskap av mamma och pappa. Det blåste alldeles lagom mycket och regnet gick fort över. Jag känner mig lite ringrostig, men det är ju ganska länge sen jag seglade något annat än trissjolle, så det är väl inte så konstigt. Kul är det iallafall!

söndag 25 augusti 2013

Ramunda ♡

I helgen har vi varit i Lyse. Daniel och jag hade bestämt träff på förmiddagen med säljarens ombud, Pelle. Vi skulle leta fel på båten som vi var spekulanter på, men det är svårt att hitta några fel när man är kär. Efter några timmars sökande avbröts vi av Pelle som kom med kaffe och bullar. Vi ville provsegla och det fick vi göra senare på kvällen. Vilken känsla! Jag sov gott den natten... Idag åkte vi in till båten med barnen. De utforskade den och hittade snart sina favoritplatser. Sen blev barnen och vår bil hämtade av mamma och pappa. Vi stannade kvar för att prata med säljaren. Det blev en lunch på havets hus som slutade med att vi skrev köpekontrakt. Därefter en promenad till bankomaten för överlämnade av handpenning. Vi gick tillbaka till båten samtidigt som vi tittade på varandra för att bekräfta att det var sant.  Vi har köpt båt! Vi ville flytta båten till en annan brygga och det gjorde vi nu. Tyvärr blåste det lite lite men härligt var det ändå. Mamma och pappa mötte oss med Lady Slow och alla utom pappa bytte båt. Nu infinner sig en känsla av bubbelvatten i hjärttrakten när jag tänker på Ramunda. ♡♡♡

lördag 17 augusti 2013

Båt!

Nu har vi bestämt oss. BÅTEN vi letat efter hela sommaren har vi äntligen hittat. Vi har dessutom bestämt oss för att köpa den. Som Daniel sa "Ramunda, min nya kärlek"! Jag kan bara instämma.  Båten är en S30, för den som vill veta. Längtar till nästa sommar...

måndag 5 augusti 2013

Lite smått och gott från sommaren.

Så har det blivit lite vardag igen. Vi är hemma och Daniel har börjat jobba. Jag har tid att tänka tillbaka på sommaren och det är svårt att välja ut några saker som varit särskilt bra, när så mycket varit bra. Det som ligger närmast i tiden är besök i Lyse och på Gotland. Innan det var det riksläger och innan det var vi i Lyse. Mycket sol och bad har det varit den här sommaren var vi än har befunnit oss. I Lyse har vi åkt en hel del båt med Lady Slow. Tidigt på morgonen och sent på kvällen och förstås mitt på dan. Vi har till och med varit på "vida havet" enligt Alice. Ett axplock bilder från sommaren kommer här.
Hilma och Daniel var de första som testade att åka bakom båten.

"Våran" strand.

Kusinbus.

I Fjällbacka med hamnen och Valön i bakgrunden.

Mor och far i kungsklyftan.

Tjoho, nu ska här åkas turisttåg!

Barnen ser inte lika förväntansfulla ut som vi vuxna gjorde.
Tidig morgon på havet.

Solnedgång sedd från båten.

Månsken från båten.

Tältet som vi bor i några veckor varje sommar.